Door Pravini Baboeram

“Ze zijn een minderheid die een beetje extremistisch is. Het zijn Hindoestanen uit Suriname, ze zijn niet eens Indiaas! Echte Indiërs steunen ons, vinden het juist leuk dat we deze traditie verspreiden. Ik snap niet waarom ze zich zo druk maken.” Met deze reactie van Allessandro Arione van het Holi Fusion Festival in De Limburger/Limburgs Dagblad van maandag 12 september 2016 verraadt het festival niet alleen haar onwetendheid, maar vooral haar hypocrisie. Op de website pronkt het festival met haar missie om liefde, tolerantie en gelijkheid te promoten. Maar van die gelijke behandeling blijft niets over op het moment dat het gaat over Surinaams-Nederlandse Hindoes.

Arione realiseert zich niet dat hij met die uitspraak het hele probleem van het Holi Fusion Festival ontmaskert: de dubbele standaard van gelijkheid. Zogenaamd is iedereen op hun festival gelijk, behalve als het over Surinaamse Hindostanen gaat. Want die zijn niet echt Indiaas, dus hebben ze geen recht van spreken, bepaalt een witte Europeaan. Echte Indiërs mogen er wel wat van vinden, want die vinden het tenminste leuk. Maar zodra er kritiek wordt geuit op het festival, worden Surinaams-Nederlandse Hindoes die vreedzaam protest voeren bestempeld als extremistisch.

Daarmee kom ik aan bij het tweede probleem: de enorme onwetendheid van Arione. Hij positioneert Holi als een Indiaas feest, alsof het land van India het enige verband is. Het leidt voor hem tot de conclusie dat Indiërs dus de enigen zijn die recht van spreken hebben. Maar Holi is een Hindoeïstisch feest en is verbonden aan religie. Het Hindoeïsme heeft inderdaad haar oorsprong in India, maar in de Indiase diaspora zijn er Hindoes over de hele wereld die Holi vieren. Bovendien zijn er ook veel Hindoes die niet persé Indiaas of Surinaams zijn. Er zijn ook witte Hindoes die culturele kaping van Holi een probleem vinden. Holi is dus geen Indiase aangelegenheid, maar een Hindoeïstische aangelegenheid.

Zelfs als we meegaan in het argument van Arione dat alleen Indiërs recht van spreken zouden hebben, klopt zijn redenering nog steeds niet. Want onze protestbrief is niet alleen ondertekend door Surinaams-Nederlandse Hindoes, maar ook door Indiase Hindoes. Arione kon dat weten, als hij onze informatie had bestudeerd. Maar de uitspraken die hij doet zijn vooral gebaseerd op aannames en vooroordelen en niet op feiten en een inhoudelijke discussie.

Het leidt af van de kern van het probleem: veel Hindoes in Nederland geven aan grote moeite te hebben met de wijze waarop Holi uit haar oorspronkelijke context wordt gerukt. Er is een simpele oplossing die het Holi Fusion Festival makkelijk kan doorvoeren, namelijk een naamswijziging. Die oplossing wordt zelfs gesteund door de bezoekers van het festival. Meer dan 300 bezoekers hebben hun steun getoond door op de foto te gaan met de oproep: “Make Holi Fusion Color Fusion!”. Dat komt omdat zij de tijd hebben genomen te luisteren naar onze bezwaren en begrip toonden voor de oplossing. Zelfs al vind je het lastig om de bezwaren te begrijpen, het hele idee achter Holi is dat je de moeite doet om je in andere posities en perspectieven in te leven. Maar Arione en de zijnen weigeren dit en gaan onverstoorbaar door met culturele kaping van Holi. Wie is hier de extremist?