Oproep boycott Rituals

Onlangs heeft Rituals Cosmetics een nieuwe productenlijn gelanceerd, getiteld “The Ritual of Holi”. Hierin beweren ze dat Holi niets met religie te maken heeft. Door Holi los te koppelen van het Hindoe cultureel erfgoed, pleegt het cosmeticabedrijf culturele kaping van het Hindoe lentefeest Holi. Naar aanleiding hiervan hebben wij van Actiegroep Holi is geen Houseparty een open brief geschreven aan Rituals, waarin we de bezwaren tegen culturele kaping van Holi uitleggen en de organisatie uitnodigen voor dialoog. Rituals weigert in dialoog te gaan. Daarom roepen we op tot een boycott van Rituals.

Het probleem wordt uitgelegd in een open brief aan de bedenker van dit concept, Dagmar Brusse:

“De wijze waarop Rituals omgaat met de traditie van Holi zien wij als een daad van culturele kaping. Wij voeren al sinds 2015 campagne tegen culturele kaping van het Hindoe lentefeest Holi. Een campagne die door meer dan 45 Hindoe-organisaties in Nederland gesteund wordt. Culturele kaping houdt in dat een symbool van een bepaalde cultuur, in dit geval Holi als Hindoe lentefeest, uit de oorspronkelijke context wordt gehaald door het bijvoorbeeld te transformeren van een spiritueel lentefeest naar een zomer dancefestival, zoals Holi Fusion en Holi Festival of Colours hebben gedaan. Of zoals Rituals nu doet door een hele productenlijn te vernoemen naar Holi, om vervolgens te beweren dat het niets met religie te maken heeft.”

In de open brief hebben we Brusse uitgenodigd voor dialoog: “We hopen dat je daardoor de inzichten krijgt waardoor je het verband ziet tussen Holi en religie en waarom het respectloos is om een Holi-lijn te introduceren en los te koppelen van het Hindoeïsme.”

Rituals reageerde op de uitnodiging als volgt:

“The Ritual of Holi is een levendige en energieke collectie die geïnspireerd is op het kleurrijke festival van Holi en is een viering van positiviteit, liefde en acceptatie, maar verwelkomt ook een nieuw begin. Het is nooit onze intentie om tradities die we oprecht respecteren te beledigen. We willen onze klanten inspireren hun dagelijkse verzorging te transformeren naar bijzondere betekenisvolle rituelen. Om terug te komen op jouw uitnodiging om in gesprek te gaan met Rituals, moeten we je helaas mededelen dat het onze collega’s volgens ons bedrijfsbeleid niet is toegestaan om deze kwestie meer in detail te bespreken. We hopen dat je onze goede intenties begrijpt en respecteert.”

De weigering van Rituals om in gesprek te gaan laat drie punten zien:

  • Ontkenning: Rituals gaat niet in op de gegeven argumenten en de bezwaren betreffend culturele kaping van Holi. Hiermee ontkennen ze de problematiek van hun productenlijn.
  • Hypocrisie: Rituals wilt liefde en acceptatie vieren, maar weigert vervolgens een dialoog aan te gaan met mensen die kritiek hebben op hun lijn. Hiermee tonen ze de hypocrisie van hun marketingstrategie aan. De boodschap van Holi is goed genoeg voor hun marketingstrategie, maar niet waardevol genoeg om de bezwaren van de Hindoegemeenschap serieus te nemen en de dialoog aan te gaan. Liefde en acceptatie kunnen alleen tot stand komen als er dialoog plaats vindt.
  • Focus verschuiving: Rituals legt de nadruk op intentie en weigert de impact onder ogen te zien. Hiermee verschuiven ze in hun respons de focus van impact naar intentie. Maar intenties zijn betekenisloos als de impact niet wordt erkend.

Rituals is in de veronderstelling dat ze met een reactie waarin “goede intenties” centraal staan de zaak hebben afgehandeld. Ze weigeren dialoog aan te gaan en verschuilen zich achter bedrijfsbeleid. Het getuigt van een enorme arrogantie en gebrek aan respect voor de Hindoegemeenschap.

Daarom gaan wij over tot een boycott oproep van Rituals. Wij roepen consumenten op geen Rituals producten meer te kopen, totdat Rituals stappen onderneemt om respectvol om te gaan met Holi als Hindoe cultureel erfgoed. Hiermee willen we een halt toeroepen aan culturele kaping van Holi.

Steun de boycott, teken deze petitie. #boycottrituals