rijdag 16 september werd bekend dat de gemeente van Groningen de vergunning voor Holi Fusion Festival (HFF) introk, nadat bekend werd dat de organisatie niet aan de nodige voorwaarden kon voldoen. Ondanks het kort geding dat HFF aanspande tegen de gemeente, stelde ook de rechter de gemeente in het gelijk.

De annulering volgt na een serie gebeurtenissen waarin gebrekkige informatie en onprofessionele communicatie centraal staan in de werkwijze van HFF. Het beeld dat HFF wilt ophouden is dat ze als organisatie een nobele daad verrichten door het gedachtegoed van Holi te verspreiden met een multicultureel familiefeest. Met dat beeld heeft de organisatie in eerste instantie de vergunning van de gemeente gekregen.

Dagblad van het Noorden meldt: “De organisatie maakte bij het aanleveren van de stukken een uiterst onprofessionele indruk”, aldus de raadsman. Daarop besloot de gemeente de vergunning in te trekken. Daar was de rechter het mee eens: ,Ik kan Holi Fusion alleen door laten gaan als ik er honderd procent van overtuigd ben dat de veiligheid van bezoekers en medewerkers op geen enkele manier in gedrang komt.’ Hij miste, net als de gemeente Groningen, veel informatie in de documenten voor de vergunningaanvraag, liet hij in zijn oordeel weten.”

De gemeente zich niet heeft laten misleiden door het beeld dat HFF probeert op te houden. Ze heeft kritisch gekeken naar de inhoud en opzet van het festival en vast heeft gehouden aan de nodige voorwaarden die daarmee gepaard gaan.

De afgelopen maanden hebben we campagne gevoerd tegen culturele kaping van het Hindoe feest Holi. In onze campagne stond de wijze waarop HFF het publiek misleidt centraal, waarbij ze een dancefeest in de zomer presenteren als een ode aan het spirituele lentefeest Holi. Tijdens onze protestacties in Eindhoven en Maastricht stond bewustwording over deze misleiding centraal en ontvingen we veel steun van bezoekers die HFF opriepen hun communicatiestrategie aan te passen met het statement: Make Holi Fusion Color Fusion!

We hopen dat HFF leert van de afgelopen periode en haar communicatiestrategie zal aanpassen, zowel in haar contact met de gemeente als in haar marketingstrategie naar de bezoekers toe.